Portfolio fotograficzne – o czym pamiętać przy tworzeniu strony
Fotografowie wiedzą jak mało kto, ile wysiłku trzeba włożyć w promowanie się w Internecie. Na początku pomagają w tym serwisy dla fotografów, na których można zaprezentować swoją galerię i wizytówkę – ale bardzo łatwo zniknąć tam w tłumie i pozostać niezauważonym. Ponadto warto mieć taką stronę, która będzie współgrała wizualnie z Twoim wizerunkiem i będzie niezależna od serwisów zewnętrznych. Jednym słowem – dobry fotograf potrzebuje dobrego portfolio. Jak je stworzyć, aby nie tylko prezentowało pracę, ale także przyciągało nowych klientów?
Podziel portfolio w zależności od tematu
Własna strona WWW pozwala Ci zaprezentować Twoje zdjęcia i markę osobistą w dokładnie taki sposób, jaki sobie tego życzysz i który będzie pasował do Twojej Twórczości. Dlatego wykorzystaj w pełni możliwości, które daje własna, niezależna strona dla fotografa i umieść na tylko te zdjęcia, które najlepiej pokazują Twój warsztat. Gdy organizujesz różne rodzaje sesji, np. portretowe, produktowe, ślubne i inne, to zrób selekcję zdjęć i umieść je w osobnych galeriach, aby zachować porządek na stronie i lepiej je zaprezentować.
Używaj zdjęć w wysokiej rozdzielczości
Jeśli jesteś fotografem, to zapewne nie muszę Ci tłumaczyć, że tylko zdjęcia w wysokiej rozdzielczości będą w stanie w pełni oddać jakość prac i drobne niuanse, które świadczą o warsztacie fotografa (jak np. przejścia tonalne, ostrość czy detale fotografowanych obiektów). Oczywiście nie chodzi też o to, aby umieszczać na stronie zdjęcia w rozdzielczości natywnej aparatu; panuje ogólna zasada, że nie ma sensu publikować zdjęć w rozdzielczości wyższej niż ta, którą jest w stanie wyświetlić monitor osoby przeglądającej stronę w opcji pełnoekranowej – czyli w większości przypadków będzie to 1920 × 1080 pikseli (Full HD). Pamiętaj też, że jeśli kierujesz swoje usługi do osób nieznających się na fotografii, np. szukających fotografa ślubnego, to umieszczenie zdjęć w zbyt wysokiej rozdzielczości może ich zirytować. Takie zdjęcia ładują się znacznie dłużej, a tego rodzaju szczegóły i wysoka rozdzielczość nie wpływają na ich proces decyzyjny – tacy klienci zazwyczaj o wiele większą wagę przykładają do ogólnego wrażenia, kompozycji i stylistyki zdjęcia.
Co innego, gdybyś kierował swoje usługi np. do agencji reklamowych – wtedy naprawdę wysoka rozdzielczość i szczegółowość może Ci pomóc w zdobyciu klienta.
Co fotograf powinien wiedzieć o SEO?
Ale nawet przy rozdzielczości typu Full HD rodzi się pewien konflikt, ponieważ strony internetowe i SEO zasadniczo nie lubią się ze zdjęciami w wysokiej rozdzielczości ze względu na to, że zajmują one dużo miejsca na serwerze. Strona z dużymi zdjęciami ładuje się znacznie dłużej, powoduje niezadowolenie osób przeglądających stronę i zajmuje niższe pozycje w przeglądarce (szybkość ładowania strony jest ważnym czynnikiem rankingowym). Trzeba więc znaleźć takie rozwiązanie, które pozwoli na kompromis polegający na zachowaniu wysokiej jakości zdjęć przy możliwie szybkim ładowaniu.
Tym rozwiązaniem jest optymalizacja zdjęć pod kątem SEO. Polega ona na wykonaniu kilku czynności:
- wybraniu odpowiedniego formatu pliku,
- kompresji zdjęć,
- właściwym opisaniu zdjęcia za pomocą opisów ALT.
Najpopularniejszym formatem plików w Internecie cały czas jest jpg – co wcale nie znaczy, że najlepszym. Pewien czas temu na zlecenie Google opracowano nowy format plików graficznych WebP, który w porównaniu do jpg i png ma najlepszy stosunek wielkości i jakości. WebP obsługuje też kompresję bezstratną, co jest szczególnie ważne w przypadku stron dla zawodowych fotografów. W porównaniu do formatu png, plik WebP zajmuje o 26% mniej miejsca przy zachowaniu identycznej jakości. Dzięki temu strona ładuje się o wiele szybciej.
Mimo wszystko warto dodatkowo zoptymalizować zdjęcia za pomocą dostępnych w internecie kompresorów. Wypróbuj kilka różnych stopni kompresji, aby znaleźć taki, który istotnie zmniejszy wielkość pliku, ale nie spowoduje dużej utraty jakości.
Oprócz formatu pliku i jego optymalizacji warto pamiętać także o umieszczeniu na stronie opisu ALT każdego zdjęcia. Są to dodatkowe opisy zawartości zdjęcia, które pomagają wyszukiwarce zidentyfikować zawartość zdjęć, dzięki czemu po wpisaniu odpowiedniej frazy Twoje zdjęcia będą widoczne na stronie wyników. Ogólna zasada mówi, aby opisać w 1-2 zdaniach zawartość zdjęcia, umieszczając w nich słowa kluczowe charakterystyczne dla danej fotografii. Słowa kluczowe warto umieścić również w nazwie samego pliku. W Kreatorze stron GetResponse możesz z łatwością dodać takie opisy do każdego zdjęcia w Twoim portfolio i zoptymalizować stronę pod kątem pozycjonowania pod wieloma względami.
Załóż Google Moja Firma
Tym, co również bardzo pomaga w wypozycjonowaniu strony i znalezieniu klientów, jest opublikowanie wizytówki Google Moja Firma. Posiadanie dobrze prowadzonego konta GMF działa na dwa sposoby: pomaga Ci w wypozycjonowaniu Twojej marki i pozwala użytkownikom przeczytać opinie na temat Twoich usług.
Zauważ, że gdy wpiszesz frazę „fotograf Gdańsk”, to oprócz standardowych rezultatów na górze strony zobaczysz także wyniki na mapie:
W tej sytuacji osoba szukająca fotografa w danym mieście może od razu sprawdzić oceny i opinie o nim, zanim nawet przejdzie na jego stronę i zobaczy portfolio (wg badań BrightLocal robi tak aż 64% internautów). Jeśli jesteś fotografem, to zapewne doskonale wiesz o tym, że potencjalni klienci często zwracają uwagę nie tylko na jakość i stylistykę zdjęć, ale także na to, jak mogą być obsłużeni. Oceny i recenzje bardzo im w tym pomagają, dlatego zdecydowanie warto dbać o konto na GMF (dokładnie je wypełnić i regularnie aktualizować) oraz zbierać opinie i odpowiadać na nie. Dzięki temu Twoi potencjalni klienci zobaczą, że dbasz o dobre relacje z nimi. Łatwiej będzie też im do Ciebie dotrzeć, ponieważ im lepsze będziesz miał opinie na profilu, tym większym zaufaniem obdarzy Cię Google, a wyniki z Twoją stroną będą miały szansę pojawić się na wyższych pozycjach. Większym zaufaniem obdarzą Cię także klienci – w 2020 roku aż 87% użytkowników czytało i sugerowało się opiniami opublikowanymi w Google Moja Firma.
Zbieraj kontakty klientów i wykorzystuj w działaniach marketingowych
A dobre relacje z klientami są ważne w każdej branży – również fotograficznej. Dlatego też w GetResponse oprócz kreatora stron WWW w każdym planie cenowym dostajesz również narzędzia do promocji Twoich usług fotograficznych w internecie i budowania bazy osób zainteresowanych Twoją pracą.
Jakie to narzędzia i co można za ich pomocą zrobić?
- Email marketing – umożliwia wysyłanie maili marketingowych i newsletterów do klientów i osób zainteresowanych Twoją działalnością;
- formularze kontaktowe – do wyboru są różne rodzaje edytowalnych formularzy, które pozwolą klientowi na błyskawiczny kontakt z Tobą bezpośrednio z Twojej strony;
- narzędzia optymalizacyjne – ułatwią Ci dostosowanie strony WWW pod wymagania Google, dzięki czemu będziesz mógł ją łatwiej pozycjonować w wyszukiwarce;
- integracje z social mediami i systemem reklamowym Google Ads – znacznie usprawniają i ułatwiają tworzenie reklam, które możesz wyświetlać na Facebooku czy w Google;
- marketing automation – czyli narzędzia automatyzujące marketing w Internecie, dzięki czemu oszczędzisz czas na promowaniu Twojej marki.
Doskonale wiemy, że samo stworzenie strony i portfolio fotograficznego może nie wystarczyć do zaistnienia w sieci. Ważne jest także to, czy zbuduje się obecność marki osobistej w Internecie – a własna strona WWW z estetycznym i dobrze działającym portfolio jest doskonałym startem i podstawą do dalszego działania.
Dodaj komentarz – napisz co myślisz